Het Proteïne dieet: zijn er nadelen en bijwerkingen?

De voordelen van het proteinedieet zijn door de tijd wel bekend.

  • Snel resultaat
  • Blijvend resultaat
  • Géén hongergevoel of afzien nodig
  • Lekker eten in combinatie met gezin of werk
  • Positief gevoel en lekker in je vel zitten

Maar zijn er ook nadelen?

  • Lichte hoofpijn kan voorkomen. Dit komt door een flinke verstoring van de vochthuishouding en het afvoeren van afvalstoffen door het dieet. Omdat er geen suiker wordt ingenomen kan deze ook het vocht minder vasthouden. Om dit te voorkomen kan men kalium innemen. Dit helpt met het op orde brengen van de vochthuishouding en zal klachten als hoofdpijn snel doen verdwijnen.
  • Ondanks het positieve effect het gevoel van vermoeidheid. Dit kan door het niet mogen eten van fruit een tekort aan vitamines zijn. Door het gebruiken van een goede multivitaminen tijdens fase 1 kan ook dit probleem snel verholpen worden.
  • Moe en lichte krampen. Dan is het dieet niet goed genoeg afgestemd en zal er meer eiwit ingenomen moeten worden. Let hierbij wel op het aantal koolhydraten en neem bij voorkeur een shake extra. Vuistregel is 1,1 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag. Verdeeld over meerdere momenten per dag.
  • Vies ruikende adem. Voornamelijk een acetonachtige lucht. Dit is eigenlijk een goed teken want dan bent u in ketose en dat is de ‘stand’ van ons lichaam waarin vet verbrand wordt. Groene en/of munt thee of een suikervrije Smint kan helpen om te zorgen voor een frisser ruikende adem.
  • Misselijk als reactie op de kalium. Dit kan eenvoudig voorkomen worden door het moment van inname aan te passen. Voor of direct na een maaltijd zal het verschil maken. Even uitproberen wat bij u het gewenste resultaat heeft.