Het proteïnedieet en het jojo-effect

Met iets meer kennis van het proteïne dieet en calorieën zal het makkelijker zijn om uw gewicht ook vast te houden nadat u door de 4 fases van het proteïne dieet bent gegaan en uw streefgewicht bereikt heeft. Daarom is onderstaande kennis nuttig om het jojo effect te voorkomen en met ‘normaal’ eten zoveel mogelijk op gewicht te kunnen blijven door het maken van bewuste keuzes.

Mocht u desondanks weer gewicht aankomen, hoeft u niet meteen weer in fase 1 te starten maar kunt u deze kennis in combinatie met onze Vitafi producten weer snel terug op uw streefgewicht komen.

Calorieën en brandstof oftewel lichaamsenergie

De eenheid van energie die het lichaam nodig heeft om te bestaan en wordt uitgedrukt in calorieën. Dit is dus de manier om de energie die het lichaam nodig heeft te meten. Heel technisch uitgelegd is er één kilocalorie nodig om de temperatuur van 1 kilo/liter water 1 graad Celsius te verhogen. Dus wij mensen hebben voortdurend calorieën nodig om ons lichaam al op de gewenste lichaamstemperatuur van ongeveer 37 graden Celsius te houden. 

Anders raakt ons lichaam letterlijk uitgeput.

We krijgen onze energie uit eten en drinken. Gemiddeld kan men stellen dat een mens dagelijks tussen de 2000 en 3000 kilocalorieën binnen moet krijgen. Vrouwen tussen 2000 en 2500 en mannen tussen 2500 en 3000. Eenvoudig geredeneerd kan men dan stellen dat er bij inname van meer calorieën lichaamsgewicht bijkomt. 

Bij (veel) minder calorieën valt men dus snel af > Fase 1 van het proteinedieet.

Koolhydraten, vetten en eiwitten.

In grote lijnen zijn er 3stoffen die calorieën leveren aan ons lichaam, te weten:

1 – Koolhydraten (4kcal per gram)

2 – vetten (9kcal per gram)

3 – eiwitten (4 kcal per gram)

De koolhydraten zijn de beste en efficiëntste leverancier van energie. Daarbij komt dat vetten eiwitten naast de functie als leverancier van brandstof ook nog andere functies. Ze dienen ook als bouwstof en bescherming. Calorieën die niet verbruikt worden als brandstof, bouwstof of bescherming eindigen dus als voorraad, zeg maar reservebrandstof. Deze opslag van reserve vindt plaats in lichaamscellen en zien we dus terug als lichaamsvet meestal zichtbaar als de bekende ‘vetrolletjes’.

Lege calorieën vindt men in voedingsmiddel die niets anders leveren dan (te veel) energie.

Omdat ons lichaam ongeveer alles wat we eten als brandstof kan gebruiken komt het dus zelden voor dat er te weinig brandstof is. Lege calorieën zullen daardoor nog sneller eindigen als lichaamsvet en de oorzaak zijn van overgewicht.

Enkele voorbeelden van veelvoorkomende lege calorieën zijn:

  • Simpele suikers

Zoals bovenstaand al beschreven zijn calorieën uit koolhydraten en speciaal uit simpele suikers lege calorieën. Dus hoe meer suiker een voedingsmiddel bevat hoe meer lege calorieën er aanwezig zijn. Kristalsuiker, snoepgoed, koekjes, frisdrank en andere zoetigheden zijn het aller slechtste voorbeeld hiervan. Hetzelfde geldt ook voor toevoegingen( die niet altijd eenvoudig zichtbaar zijn) zoals glucose, fructose, maltose, dextrose, lactose et cetera. Voedingsmiddelen van wittebloem zijn bijna net zo ongezond, maar ook witte rijst en fruitsappen doen ook aardig mee als het gaat om dikmakers

  • Transvetten

Transvetten zijn machinaal geharde vetten. Ze doen eigenlijk niets anders dan schade aanrichten aan ons lichaam en voorzien in grote hoeveelheden lege calorieën van de aller slechtste soort. Ze zitten nog vaak in kant en klare producten waarbij we ook moeten letten op deegwaren, gebak, chips, roomijs, sauzen, frituresnacks en vleeswaren.

Overige vetten

Er zijn veel mensen die denken en zich laten vertellen dat alle vetten ongezond zijn. Het tegendeel is echte waar. Boter en oliën worden vaak als voorbeeld van ongezond beschouwd maar daarbij wordt er vergeten dat ze vaak voorzien in vitamine A, D en E en dat ze mineralen en spoorelementen bevatten. Olijfolie, kokosnootolie, lijnzaadolie en hennepolie zijn zelfs prima om op een gezonde wijze gewicht te verliezen en helpen met de spijsvetering. Natuurlijk geldt ook hier, alles met mate. Dus eenvoudig gezegd kun je zonder vet niet leven!

  • Alcohol 

Naast de opsomming van de eerder 3 genoemde stoffen die energie leveren is er een vierde stof die we allemaal kennen die ook energie levert; alcohol. (7 kcal per gram)

Helaas kan je lichaam verder helemaal niets met alcohol en wordt het zelfs herkend als een zenuwgif dat bestaat uit enkel lege calorieën.

Wat leveren calorieën die niet leeg zijn aan nuttige stoffen

+ bouwstoffen: voor lichamelijke groei, spierontwikkeling maar ook herstel van lichaamscellen. Vaak ook aanwezig in fruit en groente

+ beschermingsstoffen: cellen die beschermen tegen ziektes zijn vitamines, mineralen, spoorelementen en bepaalde enzymen.

+ Ballaststoffen: die hub bijdrage leveren aan onze spijsvertering en het immuunsysteem van ons lichaam. Voedingsvezels zijn pectine, cellulose slijmstoffen enzovoorts. Ook deze zijn aanwezig in fruit en groente. 

  • Vitafi producten

Bij Vitafi hebben we voor u geselecteerd en kunt u zonder veel uitzoek werk alle producten als tussendoor of vervangend eetmoment gebruiken. Qua samenstelling en verhouding koolhydraten, vetten en eiwitten zijn ze allemaal ideaal en geheel geschikt om op uw gewenste bericht te blijven.

TIP: gebruik de Vitafi producten niet als extra bovenop gewoon snoep of zoetigheden want dan zal het effect te niet gedaan worden zoals bovenstaand beschreven.